|
----------------------------------
Bilder ------------------------------------- |
Treff |
Medlemmenes
sykler |
Annet |
Medlemmenes motorsykler |
|
|
(Før pekeren over bilde for å se annen
versjon av bilde)
Moto Guzzi, kalt "Tuzzi" blant venner.
Den har endret utseende og farge noen ganger i løpet
av de siste årene, fra rød LM1-look, via svart
"Dirt Bike" (best sett i artikkelen om "The Real
Joe Bar Team" i "Carburetti", november 2005)
til nåværende utseende i "Polizia Azurro".
I korte trekk er det en '79-mod. T3 med 86-mod. T5 Polizia motor,
girkasse og kardang/svingarm. Bremser, hjul, elektrisk anlegg
og brytere ble også tatt fra T5'en. Framskjermen er originalskjermen
som er kappet.
Aluminiums svinghjul fra Teo Lamers, DYNA III tenning, eksospotter
fra Harley Sportster 1200. Styret er et "Acerbis Lightweight"
crosstyre og setet er fra en '77 Yamaha SR 500. Baklyset er
fra MC-artikler AS og lyktebrakettene er laget av TinTin Motor.
Eier: Andreas Simensen (medl.nr. 1062)
|
Moto Guzzi 1000 S, 1991-mod., Pirhana tenning, Ergal svinghjul,
Lafranconi demp(?)ere, P&W kåpe.
Eier: Anders Welle (medl.nr. 1016)
|
Moto Guzzi 850 Le Mans III, 1984-modell.
Denne hadde jeg tenkt å selge, men jeg klarte det ikke.
Det er et eller annet med disse sykla her...
Eier: Harald Østmoe (medl.nr. 1247)
|
Moto Guzzi California II, 1982-mod.
Eier: Stig Aastrøm (medl.nr. 678)
|
Moto Guzzi 850 Le Mans III, 1981-mod. - omlakkert, customisert
og småtunet. NYDELIG å kjøre.
Modifiseringer jeg kan nevne: Moto Witt DMC2 tenning, rettskårne
Agostini registerdrev, Moto Spezial innsug, Moto Spezial kåpe,
K&N innsats filter, 1000S forgaffel, egenkonstruerte bremsekalipperadaptere,
750S sidedeksler, Tomaselli clip-on styre, styreholk speil.
Eier: Ivan Sollid (medl.nr. 848)
|
Moto Guzzi 850 Le Mans, 1977-mod. Back to basics .Den fineste
av dem alle er det mange som mener. Og kanskje er det jeg
som har blitt gammel, men jeg er faktisk enig nå! Den
ble kjøpt for et par år siden av medlemsnr 752
på Hamar som bl.a. har akkurat maken selv. Begge ble
importert for få år siden fra Tyskland. Jeg så
jo og merket ved prøvetur at sykkelen fungerte og så
meget pen ut. Men først nå i våres, pga
litt svetting rundt topp og sylinderfotpakninger kunne jeg
registrere hvor nyoverhalt det meste er på denne maskinen.
Det eneste som var feil, var at etter overhaling av motor
var den ikke åpnet igjen for ettertrekking! Resultat:
nevnte svetting og at jeg kunne nesten skru den fra hverandre
med fingrene! Modifiseringer begrenser seg til, som en slags
prikk over i'en, skikkelige høyskuldrede Borrani eikefelger
og et sete som i mine øyne er enda finere enn orginalen.
Det orginale holdt vel sjelden mer enn 14 dager. Så
dermed er det liksom greit .Nå gjenstår bare et
par nye gaffelbein og simmeringer til disse (svetter litt
der også) + en halogenpære og et ekstra relé
i stedet for det stearinlyset som sitter der orginalt.Her
har også vært gjennomført samme demonutdrivelse
som på min tidligere LM 1000 (se bilde og beskrivelse
nedenfor)! Dvs alle elektriske brytere er byttet til noe fra
Japan. Hvis jeg nå i tillegg kunne få tak i en
øvre gaffelkrone til Le Mans III sånn at jeg
kan montere et vanlig smalt styre over krona og med det få
en litt mer oppreist kjørestilling.... Ja, da har jeg
den perfekte motorsykkel. Eller er jeg nå i ferd nå
med å bygge meg en 1000 SP....? Og da er ikke skrittet
langt til en tidlig California ! ......Jo, jeg er definitivt
på veg til å bli gammel .
Eier: Arne Kalsveen (medl.nr. 328)
|
Moto Guzzi, "Battle of Twins" racer som vant det
tyske mesterskapet for klassen i 1987, og ble kjøpt
fra en tysk Guzzi-samler (den var litt for ny for han).
Modifisert og bygget ble den hos den tyske forhandler m/verksted;
Gawa-Guzzi. Det blir nesten for mye å nevne alt, men
i grove trekk, så handler det om en LM 2 ramme, varmet
og bøyet ut ca 20 mm på høyre side, for
å kunne flytte motor , girkasse og baksving samme antall
mm i samme retning, for så å skimse bakhjulet
tilbake i linje med forhjulet og for at baksvingen dermed
kunne akseptere en 5" felg skodd med et 180 dekk. Baksvingen
var også bygget om og forsterket til type monoshock
og beveget seg mot ramma via en White power støtdemper/fjær
m/remote reservoar. Hjulene var Astralight, 18" bak og
17" foran med hjulaksler i titan (lett og sterkt). Framhjulet
med Brembo-utstyr fra øverste hylle, ble holdt på
den smale sti med en fulljusterbar "Forcella Italia gaffel".
Alt som gikk an å lette hadde fått slik behandling.
Et par eksempler: Hele clutchhuset var perforert hele vegen
rundt. Dobbel funksjon: letting OG lufting! Dr. John kalte
dette området for "the heat sinc". Tank, sete
og toppkåpe var selvsagt i glassfiber, festerammer for
disse i aluminium, alle umbracoskruer under 8 mm over hele
syklen i samme materiale. Alle de større var borret
ut i boltskallene og drillet for safety wireing. Til og med
festebraketter for og clutch, bremsehendel samt gir og bremsepedal
(aluminium) var drillet type sveitserost og hvert hull forsenket!
Når det gjelder motor så var nok all tilgjengelig
know how på den tiden brukt her. Bare for å nevne
noe i tillegg til det mange av oss kjører rundt med:
Carrillo titanråder med tilsvarende utborrede og lettmetallpluggede
veivskinker. Nålelagrede, lettede og polerte rockerarmer.
Dobbelt magnettenningssystem, som overflødiggjorde
ikke bare fordeleren, men også alt som hadde med batteri
å gjøre. Det siste kunne stå igjen i depot
sammen med selvstarteren! Pluss tettsteget girkasse selvsagt.
Og på toppen av det hele, så var den virkelig,
om jeg skal si det selv, vakker å se på, med bare
noen få "battle scars". Jeg vet i hvert fall
at de fleste Guzzi-racerne i Tyskland den gangen (og de var
mange) veide ca 160 kg og bremset ca 100 hk. Skulle vel bli
omtrent som en moderne 600 supersport.........( med det dreiemomentet,
som de ikke har ) tenker jeg.
Eier: Arne Kalsveen (medl.nr. 328) tok den inn til Norge,
men solgte den i et svakt øyeblikk til Knut Holte (medl.nr.
234) som i dag bruker mye av delene til sine egne raceprosjekter
og låner ut resten til Lasse Andersen (medl.nr. 157)
og hans racer.
|
Moto Guzzi Le Mans 1000, 1985-mod. Den fikk etterhvert Piranah
elektronisk tenning, et lettet svinghjul (aluminium) og startkrans,
Dr John 2 til 1 rustfritt eksosanlegg m/Supertrapp potte,
omdysede forgassere, tilbakeflyttede "Tardossi"
fothvilere og ble vekselvis kjørt med et nedkuttet
(på førerplass) standardsete og et Moto Special
a la Ducati 900SS sete. Den fikk også ganske snart,
med skam å melde, begge siders elektriske bryteropplegg
fra en Honda VF750. Dette for å drive ut senor Marelli's
forbannelse .Det var en utrolig lettelse ! Snakk om "ghost
busters"!
Eier: Arne Kalsveen (medl.nr. 328) kjøpte den i 1987,
videresolgt til Knut Holte (medl.nr. 234) som solgte den til
en på Vestlandet. Uvisst om den eksisterer og evt. hvem
som eier den i dag.
|
|
|
|
|