Hvordan identifisere typen sylindre på en eldre stor-Guzzi? (05.01.2007)
(Bicilindrica nr. 4/2006)
Den australske Guzzi-entusiasten og mekanikeren Pete Roper har tatt en serie bilder med beskrivelse av hvordan man skal identifisere materialtypen i sylindrene på stor-Guzzier med runde sylindre («roundfin»). På danske Jens Lyck’s hjemmeside http://www.guzzitech.dk/ er Pete Roper’s bilder og tekst (engelsk) satt sammen til en liten artikkel. Hvorfor angår dette muligens deg? Dette forklarer kanskje ikke artikkelen på guzzitech.dk så mye om, men jeg skal prøve å si noe om det her, så kan du gå på internett og se bildene av de forskjellige typene sylindre.
Hvem har interesse av vite hva slags sylindere som sitter i motoren? Dersom du nettopp har kjøpt – eller er den lykkelige eier av – en eldre stor-Guzzi med runde sylindre («roundfin»), så kan det være svært nyttig å vite noe om materialet i sylindrene av grunner som jeg kommer tilbake til nedenfor. Materialet i «roundfin»-sylindrene kan være én av tre typer, og det er meg bekjent ikke mulig å si med sikkerhet ut fra modell og årgang hva som sitter der.
Dersom du har en nyere modell, en med kantete sylindre («squarefin), eller en liten-Guzzi, så har den helt sikkert sylindre av Nicasil-behandlet aluminium, som er av det problemfrie slaget, og du behøver egentlig ikke lese videre!
Hvorfor er det viktig å vite noe om dette? Dersom du tenker å overhale motoren på din «roundfin» , så vil du måtte foreta valg mht hva som skal gjøres med sylindrene når du skifter stempelfjærer. Pete Roper gir følgende råd:
• Krombehandlede sylindre: Kast dem! • Sylindre med støpejernsfóringer: Hon dem før du bytter ringer, dersom de ikke er for mye slitt da! • Nicasil-behandlede sylindre: Bruk dem videre uten å gjøre noe som helst! Dersom sylindrene har fått en særlig glassaktig overflate så sverger noen til å forsøke å hone disse lett også. I følge Pete Roper har dette ikke mye hensikt fordi ringene ikke greier å slite til den nye overflaten på grunn av Nicasil-materialets hardhet. Han innrømmer imidlertid at honingen muligens kan forsinke videre utvikling av den glassaktige overflaten. Det påstås at svært utviklet glassaktig oveflate kan føre til økt oljeforbruk på grunn av dårlig tetting mot ringene.
Det er spesielt viktig å vite om du har krombehandlede sylindre, særlig hvis du nettopp har kjøpt en «roundfin» hvor du ikke kjenner historien! Det er kjente eksempler – også fra her i landet! – hvor følgende triste historie har skjedd: 1. Du kjøper en eldre «roundfin» og kjører lykkelig avgårde. Uten at du er bevisst på det, har motoren gamle krombehandlede sylindre. 2. Små kromflak fra de gamle sylindrene løsner fra sylinderveggen, skrapes av og går ut i oljen. 3. Lagrene i motoren skjærer seg. 4. Det aller verste er at oppleggene for kamakselen samtidig skjærer seg og da er motorblokka ødelagt! I alle fall snakker vi om en meget spesialisert operasjon på maskineringsverkstedet for å redde motorblokka. Dette vil i de aller fleste tilfeller ikke være verdt pengene, hvis verkstedet i det hele tatt greier å dreie opp blokka, produsere og presse inn nye opplegg til den nødvendige nøyaktighet. Ikke standard prosedyre for overhaling!
Dersom du hadde kjent til denne problematikken ville du på første dag som ny eier ha tatt av bunnpanna og kikket opp gjennom sylindrene før du begynte å bruke sykkelen. Du ville da ha sett at dette var gamle krombelagte sylindre og ikke tatt sjansen på å kjørt særlig mye med dem. Da hadde du i stedet bestilt et sett Nicasil-sylindre, som kommer komplett med stempler til en forholdsvis rimelig penge. Etter en påfølgende hyggestund med verktøy i garasjen ville du hatt en motor så god som ny i mange, mange år!
Rolf J (96)
Tilbake
|