logo
 
-------------------------------- Tekniske Tips ----------------------------------

De tekniske tipsene på denne siden har tidligere stått i klubbavisen "Bicilindrica". Vi gjør for ordens skyld oppmerksom på at klubbens ledelse ikke kan ta ansvar for innholdet i tipsene.

Gjenstridig motorfestebolt (14.12.2005)

I Italia i høst måtte vi stå over registerkjedestramming på Le Mans’en hos Agostini, da mekanikeren ikke lyktes med å få ut motorfestebolten som går gjennom frontdekselet på motoren. Dermed kom vi heller ikke til registeret.

Etter å ha søkt gode råd hos forskjellige personer, falt jeg for det minst destruktive. Det rådet fikk jeg fra Maarten Mager. Det gikk i kortet ut på å slå bolten ut. I Italia fikk jeg beskjed om at det ikke ville la seg gjøre fordi bolten ville ekspandere i enden, og dermed ville den ikke gå gjennom hullet. De var også redde for at frontdekselet ville bli skadet. Frontdeksel med turtelleruttak er ikke lenger i produksjon, så ta godt vare på det dere har. Alternativet slik jeg så det, var å kappe alt ut med vinkelsliper, for så å bore ut restene og få laget foringer. Det synes jeg ble for dramatisk.

En hel uke holdt jeg på å spraye bolten med CRC 5-56. Så ble sykkelen parkert slik at jeg fikk laget et mothold med en stiv stang mellom et tre og festeøret i ramma. Deretter fikk bolten et par kraftige slag av en 1500 gram slager. Da gav den seg, og gikk ut et par millimeter. Etter noen slag frem og tilbake, måtte den ut ved hjelp av en dor jeg laget meg ved å kappe en sliten skrutrekker. Selvfølgelig ble bolten stuket i enden, men det ordnet jeg med en vinkelsliper før jeg slo den gjennom hullet. Normalt kunne jeg ha skrudd mutteren litt ut, og så slått på den. Imidlertid hadde gjengene gått, så jeg måtte kappe mutteren for å få den av. For å unngå noe lignende med California´n, tok jeg ut bolten på den og smurte den med kobberpasta. En jobb jeg anbefaler alle å gjøre neste gang dere koseskrur litt. I det hele tatt bør alle skruer få litt kobberpasta på seg når dere holder på å mekke. Da er dere garantert problemfri jobb neste gang de skal ut.

Tor (6)





Tilbake
 

Copyright © 2002-2011 Norsk Moto Guzzi Klubb Webmaster