Tomgang og slitte transmisjonsdeler (21.01.2005)
(Bicilindrica nr. 4/2004)
Hvilken skade kan vi gjøre ved å holde for lav tomgang og sitte mye med klutsjen inne på tomgang? En liten smakebit fra det australske forumet, hvor en innsender er forvilet over å finne at kraftutinngangen på gearkassen fra klutsjen (’bosset’) er utslitt etter 25.000 km, og dette er andre gang han skifter etter kort kjørelengde!
’Bosset’, eller kraft-utinngangen til gearkassen fra klutsjen, på stor-Guzzier med Tonti ramme er enten av den gamle typen (før ca.1984) med 2 mm drivspor eller av den svært mye forbedrede og kraftigere typen med 4 mm drivspor. Bildet viser er boss med 4 mm spor. Ved skifte av klutsjplater bør tvilen over tilstanden på et boss av gammel 2 mm komme en oppgradering til gode. Gå for 4 mm og husk O-ringene!
Jeg kjenner meg godt igjen her! I de første årene jeg hadde sykkelen syntes også jeg en V2 på ’hvilepuls’ hørtes bra og riktig ut, men det viste seg at ’bosset’ hadde tydelig slitasjespor da jeg åpnet klutsjen, egentlig av andre grunner, etter 23.000 km. Smurte det gamle ’bosset’, krysset fingre, og var happy i nesten én sesong. Nå på slutten av sesongen har jeg til tider hatt akutt hengende klutsj og jeg vet godt hvor problemet sitter! Han på det australske forumet, som fortvilte over utslitt ’boss’ etter kort tid hadde i motsetning til meg ny type med 4 mm drivspor av beste sort. Svarene han fikk, og særlig svaret fra Guzzi-guru Pete Roper var at det er så altfor vanlig å stille tomgangen for lavt på Guzzier, mange folk tenker for mye Harley går helt ned til 900 rpm. Et stort antall gamle Guzzier har passert gjennom verkstedet hans, og han har en ekte interesse for hvordan det går med hver enkelt av syklene/eierne. Hvis lav tomgang kombineres med en (u)vane med å sitte på tomgang med klutsjen inne, så vil klaprende klutsjplater sørge for at ’bosset’ får slitasjespor etter ært kort tid, og denne årsaken er svært vanlig. Og problemet er enda verre hvis sykkelen har lettet svinghjul!
Resultatet av slitt ’boss’ er den så altfor velkjente klutsjen som får sykkelen til å sige framover på tomgang. Ikke at dette er den eneste grunnen til at slikt kan skje, men problemet ligger ikke så sjelden der. (Med litt flaks kan det vise seg at møkk-gjengrodde tenner i selve svinghjulet er synderen, evt justeringer, eller mangel på smøring av ’boss’ og svinghjulstenner, men vær forberedt på det verste). A propos smøring, så ser jeg flere og flere som anbefaler å bruke tørr grafitt på ’boss’ og sporene i svinghjulet, men har ikke prøvet det selv. Erfaringer andre?
Peter Roper foreslår at når fabrikken sier 1000-1200 rpm tomgang, så er det lurt å ligge godt på den høye siden, altså ikke under 1200. Som et eksempel har han bygget/trimmet en skrot-racer som brukes både til banekjøring og ’sivilt’, som kjøres hardt og hvor han på grunn av trimmet motorkarakteristikk bruker tomgang så høyt som 1400 rpm. Sykkelen har det gamle, svakere, type ’boss’ og er originalt fra 1971, sannsynligvis kjørt nærmere 300.000 km. Litt slitt javel, men fungerer fortsatt bra og har i sin levetid gjennomgått hardkjør vanlige gatesykler ikke utsettes for.
Noe å tenke på! Jeg innrømmer at en V2 høres mektig ut når den såvidt dunker avgårde på tomgang, men ikke fall for den fristelsen! Det har en pris.
Rolf J (96)
Tilbake
|