Vedlikehold av gummidempingen i bakhjulet (31.10.2004)
(Bicilindrica nr.3/2004)
Det er verdt å merke seg at designerne i Mandello hadde så stor omsorg for drivverket på syklene at de bygget inn et digert gummidempe-system inne i navet på bakhjulet til de fleste stor-Guzzier. Imidlertid er det mistanke om at kollegaene som skrudde sammen syklene ikke gadd å smøre dette systemet, dette gjelder i alle fall noen av de eldre årgangene, som for eksempel min Le Mans III. Det anbefales absolutt å åpne opp, inspisere og eventuelt smøre dette systemet hvis sykkelen er noen år gammel, kanskje mest lettvint å gjøre i forbindelse med et dekkbytte. Hvis ingen har vært inni der før deg, så er det en viss sjanse for at første forsøk på å åpne navet blir en temmelig vrien jobb fordi systemet kan ha grodd skikkelig fast over noen år. Desto større grunn er det til å ta jobben nå!
Framgangsmåte Skru av de tre små boltene som holder ringen/dekselet (Fig.1).
Fig. 1 Ring/deksel
Forsøk å vippe opp drivplata ved å ta tak i navet med et lite brekkjern som vist i Fig.2. Bruk spray inn under plata, og ellers hva du måtte ha for hånden for å få den til å løsne. Du må kanskje skifte mothold et par ganger før plata er løs. Forsøk aldri å ta tak rundt ytterkanten på plata (ikke lett uansett), den kan skades og er dyr! Hvis metoden på bildet ikke virker så er neste skritt å bruke en enkel liten avtrekker med ei beskyttelsesplate som mothold mot lageret. (Ei bra beskyttelsesplate kan være en stor mynt). Jo verre navet sitter fast jo større grunn er det til å få det åpnet, så ikke gi opp!
Fig. 2 Vippe ut drivplata
Når navet er åpnet, ta ut gummiklossene (Fig.3), rengjør og smør dem med grease før montering igjen, men ikke overdriv med greasen, for da kan det bli søl fra navet når du kjører. Herved er du advart så ikke skyld på meg hvis navet svetter grease senere! Nå bør overlevelsessjansene for kardang og universalledd m.m. ha blitt adskillig større. (Tips: Når du monterer ringen/dekselet (Fig.1) så er det lurt å bruke klar silikon på den smale anleggsflaten mot felgen etter litt grundig rengjøring. Da er det best sjanse for at greasen holder seg på plass inne i navet, og ikke begynner å svette ut på felgen. Jeg gjorde et forsøk med paknings-sement (blå Hylomar i mitt tilfelle), men dette fungerte dårlig, antakelig fordi anleggsflaten er smal, ikke er helt perfekt og ikke i særlig hard kontakt på dette stedet. Et par tusen kilometer med silikon som tetting har imdlertid vært potte tett så langt. Perfekt.) Med hensyn til type grease, så er det jo fint om man har tilgjengelig en spesialtype for gummi. Imidlertid kontaktet jeg et spesialfirma som produserer industrielle gummivarer og de hadde ingen bekymringer med å bruke en helt vanlig type grease, og de anså sjansene for at gummien kan ta skade som så minimale at de kunne sees bort fra.
Ikke glem rengjøring og ørlite grease på driv-sporene (’splines’, oppe til høyre i Fig.3) før hjulet settes tilbake på sykkelen igjen.
Fig. 3 Gummidempere
Modifikasjon Skal man dømme ut fra forum-diskusjoner, samt det som er skrevet i Guzziology, er en populær modifikasjon for å øke dempe-effekten av dette systemet å bore 2 eller 3 hull i gummiklossene, noen plukker faktisk ut annenhver kloss, mens andre til og med gjør begge deler. Jeg har beholdt alle mine klosser, men boret to hull i dem ved hjelp av trebor på hhv 10mm og 6mm (Fig.4). Av prinsipp har jeg imidlertid ikke lyst til å anbefale destruktive modifikasjoner til andre Guzzisti, men når du selv får se hvor steinhard gummi disse klossene er laget av, så er det mulig du også får idéer! Imidlertid vil nok en stor effekt tross alt ligge i det å få systemet løsnet og smurt, så det i alle fall fungerer som designerne i Mandello hadde ment!
Fig. 4 Modifisert gummidemper
Rolf J (96)
Tilbake
|