logo
 
-------------------------------- Tekniske Tips ----------------------------------

De tekniske tipsene på denne siden har tidligere stått i klubbavisen "Bicilindrica". Vi gjør for ordens skyld oppmerksom på at klubbens ledelse ikke kan ta ansvar for innholdet i tipsene.

Rask adkomst til klutsj og gearkasse på stor-Guzzi med Tonti-ramme (31.10.2004)

(Bicilindrica nr.3/2004)


Det er lett å tro at man må ta motor og ramme helt fra hverandre for å få tilgang til gearkasse og klutsj. Her følger et tips som gjelder stor-Guzziene med Tonti-ramme (før V11 Sport-generasjonen). Hensikten er på en rask og enkel måte å vippe hele ramma opp og få full tilgang til hele den bakre delen av sykkelen fra og med bakenden av motoren, inklusive svinghjul, klutsj og gearkasse uten å måtte demontere og løfte ramma helt av.

Fordeler


Fordelene i forhold til å løfte ramma helt av er blant annet:
• du demonterer færre forbindelser mellom ramme og motor
• mye lettere å utføre, kan gjøres helt på egen hånd, lite bruk av muskelkraft
• tar mindre plass i garasjen
• lettere og raskere å få alt på plass igjen etterpå
Framgangsmåte
Jeg har prøvet dette selv, etter et tips på det australske forumet (Pete Roper), de kaller det å ”crab the frame”. Jeg har gjort dette to ganger, og første gangen var det litt nøling som at ”gjør jeg dette riktig nå da”, men andre gang gikk det virkelig unna, som en lek! Under denne operasjonen ble jeg full av respekt for hvor utrolig enkelt og genialt designet på Tonti-ramma er!

1. Støtt/blokkèr motoren og gearkassen skikkelig på stødig underlag. (Når bolten som holder midtstøtta blir løsnet noe senere, vil støtta kollapse!). Dårlig opp-støtting var en frustrasjon første gang jeg prøvde denne operasjonen, og du har igjen for å gjøre dette punktet litt skikkelig.
2. Av med tanken, ut med batteriet og plata under batteriet som forbinder ramma med gearkassen. Hold skruer&muttere som kommer fra samme sted samlet, så blir det lettere å sette sammen senere.
3. Av med framhjulet (kanskje ikke nødvendig hvis du har sykkelen stående på en svært høy bukk slik at ramma kan vippes framover uten at hjulet støter i bakken, kun proffe har slikt tror jeg).
4. Av med potter og bakhjul (da må bremsekaliperene løftes av og gjerne henges i ei snor fra ramma så lenge, slik som når du for eksempel skifter dekk bak. Ikke åpne nipler eller annet på kaliperene).
5. Av med svingarma, og da må nedre ende av støtdemperne løsnes. Tips: Bruk ei snor for å holde oppe svingarma mens framenden av den løsnes. Plukk av kardangklokka (4 muttere), så blir svingarma mye lettere å håndtere.
6. Løsne nedre ende av alle vaiere (clutch, gass, speedometer, turteller og evt annet utstyr på din modell som kan komme i strekk eller klem når ramma vippes opp fra motoren). Løsne forbindelser til pedalene samt ledningene som går ned til starteren og nøytral-bryteren på gearkassen.
7. Løsne ventilasjonen på gearkassen og motorens veivhusventilasjon (kun den ene enden av hver slange).
8. Av med fothvilerne og rammeboltene, men IKKE den lange bolten som går gjennom registerdekselet og holder sidestøtta helt framme på motoren (Fig.1). Ramma skal senere svinges opp rundt denne bolten, nærmest som en hengsel, så mutteren bør løsnes litt, men ikke tas ut! Ikke glem å fjerne de to rammeboltene framme, de som holder nedre rammerør fast i resten av ramma.

Fram-bolt løsnes litt, men tas ikke ut


Fig.1 - Fram-bolt løsnes litt, men tas ikke ut!

9. Ut med den lange bolten som holder midtstøtta fast til gearkassen. NB nå vil støtta kollapse og det er viktig at motor/gearkasse er støttet skikkelig!
10. Vipp opp ramma (Fig.2), det vil si å svinge hele ramma opp ved å bruke den lange bolten gjennom registerdekselet framme på motoren som en ”hengsel”, mens det hele tiden sjekkes at ingen ledninger eller vaiere kommer i klem eller strekk. Det er mulig du trenger å løsne et par slanger eller ledninge til, avhengig av din sykkel.


Vipp ramma opp

Fig.2 – Vipp ramma opp (litt juks at gearkasse og klutsj allerede er ute på dette bildet!)

11. Når ramma er vippet høyt nok, støtt/blokkèr den mot motoren ved å kile fast en plankebit eller lignende mellom ramme og sylindre, og du har full tilgang til gearkasse og klutsj. (Fig.3).


Støtt_blokkér...

Fig.3 – Støtt/blokkèr ramma med en plankebit oppe på motoren.

12. Etter endt jobb, og så snart gearkassen er boltet på motoren, kan ramma vippes forsiktig på plass med litt lirking, og alt monteres tilbake igjen i motsatt rekkefølge. Tips(1): Sett alle boltene for ramme, fothvilere, batteriplate og gearkasse/midtstøtte på plass i hullene sine FØR du begynner å stramme til noen av dem. Da slipper du at de siste boltene ser ut som de ”ikke passer”, noe som kan føre til frustrasjoner og styggsnakk! Tips(2): Pass på at svingarma blir sentrert skikkelig ved måling med bakenden av skyvelæret, som vist i verkstedmanualen, så slipper du at propellaksel-lager og universal-ledd får unødige påkjenninger under kjøring. Tips(3): Sett på plass bakhjulet og akslingen FØR du strammer til de fire mutrene som holder kardangklokka, så unngår du at den ved en feil blir montert ”vridd” i forhold til akslingen og dermed skaper problemer med å få akslingen gjennom klokka.

Rolf J (96)






Tilbake
 

Copyright © 2002-2011 Norsk Moto Guzzi Klubb Webmaster