logo
 
-------------------------------- Tekniske Tips ----------------------------------

De tekniske tipsene på denne siden har tidligere stått i klubbavisen "Bicilindrica". Vi gjør for ordens skyld oppmerksom på at klubbens ledelse ikke kan ta ansvar for innholdet i tipsene.

Skifte av kamaksel på ”små” motorer (04.04.2003)

(Bicilindrica nr. 1/2003)

Følgende er hentet fra forum på den gamle hjemmesiden vår:

Spørsmål:
Etter et motorhavari der ventilhoder på ene sylinder løsnet og slo hull i stempel, driver jeg og demonterer hele motoren på min V75. Jeg klarer imidlertid ikke å finne ut hvordan jeg får tatt ut kamakselen. I de verkstedhånbøkene jeg har (V75 er ikke med), står det at jeg skal løsne tre skruer som holder kamakslene fast. På min V75 kan jeg ikke se noen skruer som holder kamakselen fast (jeg har demontert registerkjede og med drev). Vet noen hvordan jeg får ut kamakselen?

Svar:
Da jeg skiftet kam på min Lario, gjorde jeg følgende:
Først av med deksel og dynamo, og så dekselet over registerkjeden, og ta bort kjeden. Deretter av med en sylinder, for å kunne nå inn til kamfølgerne. Husk også å løse vippearmene på den andre sylinderen, så det ikke blir press på støtstenger og kamfølgere. Til slutt ut med oljetrykksbryteren på toppen av blokka, under/mellom gasserne. Denne bryteren har en tapp som går ned i et spor i kammen, og holder den på plass i lengderetningen. Når alt er løst, tar du hånda inn i hullet til sylinderen, og holder opp kam-følgerne. Dersom jeg ikke har glemt noe nå, så skal det være lett å ta ut kammen. Når du setter inn ny kam, kan det være lurt å sette kamfølgerne inn med fett, da faller de ikke ut av hulene sine. At merkene på kam og veisaksel stemmer overens er selvsagt et must! Lykke til.




Tilbake
 

Copyright © 2002-2011 Norsk Moto Guzzi Klubb Webmaster