logo
 
-------------------------------- Tekniske Tips ----------------------------------

De tekniske tipsene på denne siden har tidligere stått i klubbavisen "Bicilindrica". Vi gjør for ordens skyld oppmerksom på at klubbens ledelse ikke kan ta ansvar for innholdet i tipsene.

Forbedre kjøreegenskapene (04.04.2003)

(Bicilindrica nr. 2/2002)


Jeg regner med at de fleste som leser dette kjører Guzzi, og at en har forståelse får at en gammel motorsykkel ikke vil komme opp på nivåene til det nyeste nye. Men vi kan gjøre det beste ut av det. I utgangspunktet er de fleste av Guzzis modeller gode og stabile, og henger bra med så lenge det ikke går riktig fort.

Man skal trygt kunne slippe styret i ALLE hastigheter, uten at motorsykkelen begynner å leve sitt eget liv. Dersom du ikke kan det, bør du gå over jernet og bytte slitte komponenter.

Den største enkeltfaktoren er dekkvalget. På grunn av dekkdimensjonene er de fleste av oss nødt til å velge sport-touring dekk, som har dårligere egenskaper enn de nyeste og råeste racingdekkene. Trøsten er at dagens dekk er MYE bedre enn f.eks. Pirelli Phantom som var superdekket i “de gode gamle dage”. I utgangspunktet bør man montere samme type dekk foran og bak, og de beste man har råd til. For at dekkene skal fungere best mulig må dekktrykket være riktig, og dette bør sjekkes ukentlig (på kalde dekk). En annen del av dekkvedlikeholdet er å vaske det regelmessig med såpevann. Noen dekk får en ujevn slitasje foran, og er ødelagt/utslitt før en når minste lovlige mønsterdybde. Motorsykkeldekk har en levetid to år, noe lenger hvis de ikke blir utsatt for sollys. Dersom motorsykkelen blir ustabil når en kjører over asfalt partier som er frest med veihøvel, er ofte årsaken slitt bakdekk. Hvis styret begynner å slå ved hastigheter mellom 60-90 km/t er forhjulet i ubalanse eller dekket foran slitt.

De fleste Guzziene her på berget har blitt kjørt langt. En må huske at støtdempere, foran og bak, er slitedeler og må vedlikeholdes og byttes som alle andre slitedeler.

Felgene må sjekkes for kast, om hjulboltene er strammet, avstandshylser og eventuelle skiver montert riktig. Eikefelger må sjekkes for løse eiker. Hjullager har som regel en dimensjonert levetid på 5000 mil, og må noen ganger demonteres for å bli kontrollert. Tilsvarende er det med svingarmslager og styrelager. For de som skrur selv er dette rimlige deler å bytte selv, og kan skiftes samtidig med bytte av dekk.

På nyere sykler med forskjerm av glassfiber/plast, vil en gaffelstiver hindre at gaffelen vrir seg under harde belastninger. Dette gjelder spesielt Guzzier med integralsystemet. En styredemper vil dempe styreslag som en kan få når forhjulet begyner å sprette litt rundt, f.eks. ved at man kjører ned i et mindre hull i veibanen, på en dump, sprekk i asfalten etc. Den kan forsterke tendenser til egensvingninger ved kjøring rett frem. Pass på at den ikke begrenser styreutslaget, eller tar borti andre deler på sykkelen.

Vindskjermer av den typen som er montert på Calif’en, er kun hengt på for å skyve vindpresset vekk fra føreren i lave hastigheter. Aerodynamikken er som på en låvedør, og den bør derfor fjernes hvis en kjører i høyere hastigheter. Det samme gjelder større sidevesker og topkofferter.
Tyngre bagasje bør plasseres mellom hjulakslene, dvs i tankveskene. Tung last bør generelt reduseres mest mulig, og fete passasjerer settes på slankekur eller i bilen....

Speil, bremsevæskebeholdere, instrumenter og kåper bør være ramme-montert.Dette er for å redusere vekten på deler som kan bli satt i egensvingninger når styret begynner å slå. De som har tråsykkel kan prøve å sykle når en har en pose med drikkevarer festet til enden av styret. Garantert ubahagelig.

Styret bør være et lavt pinnestyre eller høyt clip on (?), og bør ikke være montert lavere enn setehøyden. Max høyde på styret bør være 10 cm. De som begynner å bli/er blitt fremtunge bør kanskje ha et litt høyere styre for å få plass :) Et høyt styre blir dog gjerne fleksibelt, og kan redusere kontrollen på motorsykkelen.

I enkelte andre deler av MC-miløet er det noen som har “money to burn”, og svir disse av på motorsykkelen. Skruer i titan og aluminium, kåpedeler i karbon, felger av magnesium og karbon, hjulbolter i titan, styre i aluminium og masse annet snadder er deler som faktisk er kjekt å ha. Hvorvidt prislappen rettferdiggjør vektreduksjonen er en helt annen sak.

De fleste Guzziene jeg ser rundt forbi, ser ut som det de er - velbrukte, og jeg må si at det er litt for lenge mellom hver gang jeg ser en virkelig fin og påkostet Guzzi.

Ettersom verditapet på eldre Guzzier er minimalt, kan vi trygt koste på oss å legge litt kroner i vedlikehold. Vi får da et gammelt jern med brukbare kjøreegenskaper - også etter dagen målestokk.

Arne Bøe




Tilbake
 

Copyright © 2002-2011 Norsk Moto Guzzi Klubb Webmaster