logo
 
-------------------------------- Tekniske Tips ----------------------------------

De tekniske tipsene på denne siden har tidligere stått i klubbavisen "Bicilindrica". Vi gjør for ordens skyld oppmerksom på at klubbens ledelse ikke kan ta ansvar for innholdet i tipsene.

Rengjøring av motor (04.04.2003)

(Bicilindrica nr. 4/2000)

Fra Forum på klubbens hjemmeside har vi sakset følgende:

Motoren på California II'ern begynner å bli temmelig grå etterhvert. Har noen gode tips for skikkelig rengjøring av motoren? Er sandblåsing å anbefale? En kjenning av meg glassblåste en boblemotor, den ble som ny igjen. Når motorblokka er helt rengjort, kan det da anbefales å lakkere den?
Asbjørn Osnes


Hei! Jeg brukte Alu clean ved rengjøring av motor, men det er viktig å få smurt på godt med olje etter rengjøring da dette stoffet tar fett ut av metallet. Jeg kjøpte stoffet hos et verksted som driver med alu sveis.Tror ved lakkering at det bare vil bli fint en liten stund.
Medl. nr. 1000


Sandblåsing gir en helt ren motor, det brukes flere typer sand. Grov sand gir en ru overflate Fin sand gir samme finish som glassblåsing og gir en relativ fin overflate, nesten som en ny del. Såfremt delen ikke er skadet av saltlake, vil jeg anbefale Biltemas felgrens på gul flaske.Den er rimelig og utrolig bra på ubehandlet aluminium og rustfritt stål.
Arne




Tilbake
 

Copyright © 2002-2011 Norsk Moto Guzzi Klubb Webmaster