logo
 
-------------------------------- Tekniske Tips ----------------------------------

De tekniske tipsene på denne siden har tidligere stått i klubbavisen "Bicilindrica". Vi gjør for ordens skyld oppmerksom på at klubbens ledelse ikke kan ta ansvar for innholdet i tipsene.

Lufteskruer på bremsecalipperene (04.04.2003)

(Bicilindrica nr. 3/2000)

Ut fra erfaring på egne biler og motorsykler og fra jobbsammenheng på bilverksted, vet jeg at lufteskruene på bremsecalipperene setter seg.

Grunnen til dette er dels at fuktighet trekker ned i gjengepartiet og danner spaltekorrosjon, dels at calliperen og lufteskruen(e) kan være i forskjellig materiale og danner galvanisk korrosjon. I tillegg vil partikler følge med fuktigheten ned i gjengepartiet og påskynde korrosjonen samt øke friksjonen mellom gjengepartiet i calliperen og lufteskruen. Dersom motorsykkelen kjøres om vinteren, vil saltlake trenge inn og ytterligere akselrere prosessen.

Problemene som man får når en skal lufte bremsene, er at lufteskruen sitter så hardt at lufteskruen blir rund, lufteskruen knekker, gjengene i calipperen ryker eller i beste fall at gjengene i lufteskruen ryker. Murphys lov gjelder også her; det er den dyreste delen som ryker først, eventuelt den delen som er utsolgt hos forhandler, importør og fabrikk.

For å unngå dette skal en alltid spraye WD40, CRC 5-56 eller et tilsvarende rustløsende middel på lufteskruen før man prøver å løsne den. La det rustløsende middelet trekke ned i gjengepartiet, noe som tar minst 30 minutter. Dersom luftskruen fortsatt sitter hardt, gjentas sprayingen og en lar det stå natten over. Før du begynner å lufte bremsene må lufteskruen demonteres og renses med en nål, binders eller lignede. Deretter smøres gjengepartiet på luftskruen rikelig inn med fett, kobberpasta er meget godt egnet. Fettet bør ikke kom ned i calliperen fordi det kan skade O-ringene. Dersom du har rikelig med fett rundt gjengepartiet vil fettet tette og forhindre at luft sniker seg inn i calipperen, og at det ikke vil bli noe søl med bremsevæske. Etter endt lufting settes gummihetten tilbake på lufteskruen for å unngå at urenheter trenger ned i nippelen. Lufteskruen bør få seg en dusj med rustløsende middel hver gang en vasker knallerten.

Arne Bøe




Tilbake
 

Copyright © 2002-2011 Norsk Moto Guzzi Klubb Webmaster