Styre og sittestilling (04.04.2003)
(Bicilindrica nr. 3/2000)
Dette er ikke en sak for liggestillingsombudet, men for de av oss som får problemer med gikta pga. lavt styre på Lario, Le Mans og andre. Etter mange fine mil over Vestlandets fjelloverganger i sommer, merket jeg at jeg ble trøtt og stiv i skuldrene etter en lang dags kjøring. Særlig merkbart ble det når trafikken eller fartsgrensene holdt oss nede i 50-60 km/t. Da blir det for lite hjelp i vinden, og armer og skuldre må ta støyten. Så hva kan vi gjøre med det? Jo, selvsagt å sette på et høyere styre. Men på sykler som Lario og Le Mans er det 'clip-on' og det er ikke lett å finne andre styrer som kan skrus rett på plass. Kunne jeg derimot montere et styre som festes på øvre styrekrone med to 'klemmer' og fire bolter, som er vanlig på mange sykler, var det bare å velge det styret jeg ville og sette det på. Jeg undersøkte øvre styrekrone nøye. Den er utformet slik at det er mulig å sette på vanlig styre ved hjelp av de nevnte klemmer. Du må ta bort lakken i gropene hvor styret skal festes, og bore to hull, hvor du setter inn lange nok bolter. Så jeg kjøpte to passende braketter, borret to hull, skaffet passende bolter og skiver, samt et nytt styre, og vips! Nå har jeg fått en noe mer oppreist kjørestilling. Jeg valgte et styre som er smalt og lavt, jeg ønsket ikke en veldig forandring. Dersom du skal gjøre det samme, husk å se etter at ledninger og kabler er lange nok, og at det fremdeles blir plass til instrumenter og kåpe.
Ivar Johannessen
Tilbake
|