NMGK Hjem Registrer Logg inn


Innlegg: 3  [ Viser: 1 til 3 ]

Norsk Moto Guzzi Klubb ForumTekniskOljelekkasje fra gearkasse California II 1986 modell.
Oppdaget oljedrypp på bakken ved bakkant av gearkassa mandag ettermiddag. Hadde kjørt strekningen Stjørdal Trondheim 3,5 mil motorvei med mange lange tunneller. Kjørte gamlevei utenom tunnellene tilbake og ved kontroll etterpå ikke synlig drypping. Tørket av oljen i går og kjørt motor/gaerkasse varm ingen tegn til lekkasje. Har noen opplevd tilsvarende ? Kan det være simmeringen som er slitt ? Kan det være tett lufting ? hvor sitter luftinga ? Kan det være det ekstra trykket i tunnelene som lurer meg ?
Leif
Lufttrykket i tunneller er neppe forklaringen. Men det er lov å håpe.

Jeg kan ikke svare spesifikt for en Cali II, men var bort i en lignende lekkasje med min V65 fra ’85 for noen år siden. En gang var det simringen... der stangen som aktiverer klutsjen kom ut gjennom bakdekslen. Da måtte jeg helt inn forbi klutsjplaten.

Luftingen på girkassen på sykkelen min er på toppen av girkassen... orginalt et metallokk krympet over en tut på toppen av girkassen. Luftingen spydde olje på toppen av girkassen som en regel. Jeg erstattet hetten og ’plastventilen’ med en vanlig slange lagt i sløyfe. Slutt på griseriet.

Ifølge Guzziology-boka bør luftingen på din sykkel enten være et enkelt hull i den fjærbelastet pluggen som holder kontroll på skiftermekanismen (som var systemet fram til ca. midt på 80-tallet) eller på baklokket. Vær forsiktig med å skru denne pluggen helt ut. Jeg mener å huske at ting kommer lett i ulag når fjærbelastningen blir fjernet.

Dersom det ikke er noe luftingshull i pluggen (som bør sitte på toppen av girkassen etter min mening), har du det forbedrete systemetet. Boka sier at det eldste systemet var plaget av mindre lekkasjer da giroljen ’frådet opp’... noe som lett kunne utbedres ved å bytte til en oppgradert plugge som hadde en koblingspunkt for en slange.

Ser også at du funderer på oljen. 85-90 vekt olje som holder GLI 5 er helt greitt. Guzziology antyder at du kan bruke 80-140 vekt med fordel.

tom
 
Svaret kommer på dansk, da jeg er tysker og ikke taler norsk.
Du kan være heldig.
Den udvendige koplingsstang der sidder på gearkassens bagside trykker på en metalbolt, formet som en sopp. Den er placeret i gearkassens bagdæksel. Der er en tætningsring af gummi omkring denne ("O-Ring" på tysk). Den kan godt være slidt og koster kun et par øre.
Fjern den udvendige koplingsløftestang. Med en spids tang kan du så trække metalbolten ud. Kan ske, at tryklejet også falder ud, det kan bare sættes på plads igen. Har du metalbolten ude, kan du se gummiringen omkring den og pille den af. Når ringen er skiftet, skal bolten bare smøres ind med olie og trykkes ind i gearkassens bagdæksel igen (husk tryklejet), og koplingløftstangen monteres igen.
Det er nemmere at komme til, når baghjulet er taget af.
Hvis du er uheldig, kan bøssen til denne metalbolt være slidt (det har den engang været hos mig, efter ca. 260.000 km). Den blev fræset ud og der blev sat en messingbøsse ind. Men det er usandsynligt.
Det kan selvfølgelig også være simmeringen eller en af de to gummiringe på koplingssiden, eller en af de to gummitætninger til koplingstrykstangen indvendig i gearkassen. Men man skal jo først prøve det nemme og billige.
Er den bagerste simmering slidt, kommer olien kun ind i Gummimanschetten til baghjulsdrevet, det drypper ikke ud nogen steder.

Skal du have sendt et billede som forklaring, mail til kfeddersen@foni.net

NB:
Jeg har en af de gamle gearkasser der drypper olie ud af luftningsslangen. Jeg har bare vendt slangen opad og placeret et gammelt bensinfilter på den. Så kan gearkassen lufte ud, og den olie, der kommer ind i slangen, løber tilbage.
Min cykel er en 850GT, men gearkassen er principielt den samme.
Hilsen
Kai
 
Norsk Moto Guzzi Klubb ForumTekniskOljelekkasje fra gearkasse California II 1986 modell.


Innlegg: 3  [ Viser: 1 til 3 ]


Forumets Status
4650 medlemmer har skrevet 205 meldinger fordelt på 85 emner / 4 kategorier / 2 forum.
Brukernavn
Passord
 
 Automatisk innlogging? (krever cookies)
Vi ønsker vårt nyeste medlem Dominictaxia velkommen.
Det for tiden 0 medlemmer innlogget i forumet.
Innloggede medlemmer:
Alle innlegg er medlemmenes private meninger. Norsk Moto Guzzi Klubb er ikke ansvarlig for innleggenes innhold.