| Svaret kommer på dansk, da jeg er tysker og ikke taler norsk. Du kan være heldig. Den udvendige koplingsstang der sidder på gearkassens bagside trykker på en metalbolt, formet som en sopp. Den er placeret i gearkassens bagdæksel. Der er en tætningsring af gummi omkring denne ("O-Ring" på tysk). Den kan godt være slidt og koster kun et par øre. Fjern den udvendige koplingsløftestang. Med en spids tang kan du så trække metalbolten ud. Kan ske, at tryklejet også falder ud, det kan bare sættes på plads igen. Har du metalbolten ude, kan du se gummiringen omkring den og pille den af. Når ringen er skiftet, skal bolten bare smøres ind med olie og trykkes ind i gearkassens bagdæksel igen (husk tryklejet), og koplingløftstangen monteres igen. Det er nemmere at komme til, når baghjulet er taget af. Hvis du er uheldig, kan bøssen til denne metalbolt være slidt (det har den engang været hos mig, efter ca. 260.000 km). Den blev fræset ud og der blev sat en messingbøsse ind. Men det er usandsynligt. Det kan selvfølgelig også være simmeringen eller en af de to gummiringe på koplingssiden, eller en af de to gummitætninger til koplingstrykstangen indvendig i gearkassen. Men man skal jo først prøve det nemme og billige. Er den bagerste simmering slidt, kommer olien kun ind i Gummimanschetten til baghjulsdrevet, det drypper ikke ud nogen steder.
Skal du have sendt et billede som forklaring, mail til kfeddersen@foni.net
NB: Jeg har en af de gamle gearkasser der drypper olie ud af luftningsslangen. Jeg har bare vendt slangen opad og placeret et gammelt bensinfilter på den. Så kan gearkassen lufte ud, og den olie, der kommer ind i slangen, løber tilbage. Min cykel er en 850GT, men gearkassen er principielt den samme. Hilsen Kai |